Pe parcursul lunii ianuarie se realizează, sub formă de pilot pe zona București-Ilfov, operaționalizarea soluției de localizare pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android, anunță Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS).
Serviciul de Telecomunicații Speciale împreună cu operatorii mobili au finalizat activitățile de configurare și testare a arhitecturii de sistem pentru preluarea și furnizarea către SNUAU a informației de localizare avansată de tip AML.
„După verificarea soluției de localizare AML pe zona București-Ilfov, vom extinde testările la nivel național, astfel încât la momentul operaționalizării acestei tehnologii în România să putem beneficia de o acuratețe cât mai bună a localizării persoanelor aflate în pericol. Serviciului de urgență 112 i-au fost aduse numeroase îmbunătățiri în ultimele luni. Am reușit să implementăm modificări legislative, tehnice și operaționale și, în același timp, am desfășurat acțiuni pentru creșterea performanței operatorilor STS care interacționează cu cetățenii și preiau apelurile de urgență.”, a declarat general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, prim-adjunct al directorului STS.
AML este o soluţie care permite transmiterea coordonatelor geografice disponibile la nivelul telefoanelor mobile pe care sunt instalate sistemele de operare Android sau iOS și utilizează capacitățile de localizare încorporate în acestea. Este important de menționat că AML nu este o aplicație care trebuie descărcată și instalată.
Tehnologia AML presupune că un smartphone compatibil recunoaște când se efectuează un apel de urgență și activează capabilitățile telefonului pentru a colecta informațiile despre locația apelantului, coordonatele geografice ale locației fiind trimise în mod automat către sistemele SNUAU.
Complementar soluției de localizare AML, pot fi utilizate alte două metode alternative – Geolocation 112 și aplicația mobilă APEL 112. Acestea permit transmiterea coordonatelor geografice ale poziției apelantului către Sistemul 112 și afișarea în platformele informatice, la nivelul telefoanelor de tip smartphone.
De asemenea, la nivelul SNUAU 112 se folosește tehnica de tip Cell ID/Sector ID, care permite furnizarea de către operatorii de telefonie mobilă a unor date cu privire la caracteristicile celulei radio la care este afiliat telefonul mobil de pe care se apelează 112.
În ceea ce privește pregătirea personalului, Serviciul de Telecomunicații Speciale continuă demersurile pentru pregătirea profesională a operatoarelor SNUAU. Astfel, acestea sunt instruite permanent prin programe şi cursuri specializate pentru creșterea competențelor de comunicare, scăderea vulnerabilității emoționale şi conștientizarea importanței nediscriminării apelantului. De asemenea, personalul STS care preia apeluri de urgență beneficiază periodic de consiliere psihologică, cu rol de creștere a rezilienței în situații de suprastres.
Pentru îmbunătățirea activității tuturor operatorilor STS, a fost efectuat un nou set de testări psihologice şi s-au luat măsuri pentru intensificarea analizei modului de operare a apelurilor și cazurilor preluate de către aceștia.